- Home
- Obszary działalności
- DZIAŁALNOŚĆ INNOWACYJNO-ROZWOJOWA
- Transformacja cyfrowa
Transformacja cyfrowa
Grafika zajawki
Zaawansowana zawartość
TRANSFORMACJA CYFROWA
Transformacja cyfrowa odnosi się do szerokiego zakresu zmian, które mają miejsce w organizacjach w wyniku wdrażania nowych technologii. W kontekście pomocy społecznej obejmuje to wprowadzenie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT), automatyzację procesów, rozwój platform cyfrowych oraz wykorzystanie analityki danych do lepszego zrozumienia i przewidywania potrzeb społecznych.
Transformacja cyfrowa to proces, w którym technologie cyfrowe są wprowadzane do wszystkich obszarów działalności pomocy społecznej, prowadząc do fundamentalnych zmian w sposobie świadczenia usług, zarządzania i interakcji z beneficjentami. W sektorze pomocy społecznej transformacja cyfrowa odgrywa kluczową rolę w poprawie efektywności, dostępności i jakości usług.
Wykorzystanie technologii cyfrowych pozwala na bardziej precyzyjne identyfikowanie potrzeb beneficjentów, szybsze i bardziej efektywne przyznawanie świadczeń oraz monitorowanie ich realizacji. Przykłady takich działań to rozwój platform e-usług, aplikacji mobilnych dla beneficjentów czy systemów analitycznych wspierających decyzje.
APLIKACJE MOBILNE
Aplikacja to użytkowy program komputerowy, wykonujący określone zadania. Aplikacje mobilne to rodzaj oprogramowania, który działa na urządzeniach przenośnych smartfonach i tabletach. Te mobilne programy mają zrewolucjonizować postęp ludzkości i pomóc w jej funkcjonowaniu na różnych płaszczyznach. Duże znaczenie i zapotrzebowanie na tego rodzaju rozwiązania jest w grupie ludzi starszych, choć nie tylko, nie wychodzących z domu (z różnych przyczyn zdrowotnych lub dolegliwościowych).
W zakresie pomocy społecznej w BCU zwracamy uwagę na kilka, naszym zdaniem istotnych aplikacji mobilnych. Należą do nich:
URZĄDZENIA CYFROWE
Innowacje społeczne dotyczą konkretnych usług społecznych lub świadczeń, w których próbuje się wykorzystać lub zastosować w większym stopniu technologie. Pracownicy naukowi, inżynierowie podejmują nowatorskie wyzwania, aby współczesny postęp technologiczny wykorzystać w różnych dziedzinach życia. Dążą do poprawy ludzkiej egzystencji, jakości życia. Nie pomijają osób starszych, potrzebujących pomocy. Wręcz przeciwnie. Chcą pomagać seniorom w miarę normalnym funkcjonowaniu, polepszeniu ich życia. Wprowadzają wiele udogodnień, które do tej pory były jedynie marzeniami.
W zakresie pomocy społecznej w BCU zwracamy uwagę na kilka, naszym zdaniem istotnych aplikacji mobilnych. Należą do nich:
"Jeden guzik" (przycisk życia);
Robot humanoidalny;
Gogle VR (rzeczywistość wirtualna);
Cyber oko;
Opaski telemedyczne SiDLY;
USŁUGI OGÓLNE
Mobilny Salon Fryzjersko-Kosmetyczny;
„Pomoc Techniczna dla Osób Głuchoniemych i Głuchoniewidomych”;
„Złap oddech”.
SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE
MÓWik - oprogramowanie do komunikacji alternatywnej i wspomagającej;
Freestyle Libre;
Comarch HOmeHealth 2.;
Comarch HOME.
QUIZY INNOWACYJNO-ROZWOJOWE
- Quiz na temat obsługi komputera przez seniora i osoby z niepełnosprawnością. Możesz go znaleźć pod tym linkiem: Quizizz ChatGPT Plugin;
- Quiz na temat obsługi urządzeń mobilnych przez seniora i osoby z niepełnosprawnością.! Możesz go znaleźć pod tym linkiem: Obsługa urządzeń mobilnych przez seniora i osoby z niepełnosprawnością - Quiz
Innowacje technologiczne wprowadzane na rynek mają za zadanie zrewolucjonizować życie społeczeństw. Mają przynosić ze sobą pomoc i udogodnienia, których oczekuje człowiek – szczególnie ten potrzebujący. W Branżowym Centrum Umiejętności w dziedzinie pomocy społecznej koncentrujemy się na tych, które w znaczny sposób mogą przyczynić się do poprawy życia i funkcjonowania osób objętych pomocą społeczną. Propagujemy innowacje cyfrowe, bo widzimy potrzebę ich wykorzystywania zarówno w obszarze funkcjonowania placówek pomocy społecznej, jak również w miejscach przebywania takich osób. W większości są to ludzie starsi przebywający w swoich domach. Ludzie samotni, schorowani, niedomagający. Dla nich urządzenia cyfrowe są niezbędnymi w poprawie ich sytuacji życiowej. Mają służyć temu, aby czuli się potrzebni i bezpieczni, by mieli świadomość, że pomimo upływu lat i – niejednokrotnie uchyłku na zdrowiu – mogą liczyć na pomoc i wsparcie ze strony społeczeństwa.
Wymienione wyżej urządzenia cyfrowe w ramach tej kompetencji dają choć odrobinę nadziei i poczucia bezpieczeństwa. Z drugiej strony wiedza, którą chcemy przekazać odbiorcom BCU w dziedzinie pomocy społecznej, ma usprawnić korzystanie z tych innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Chcemy docierać do osób przygotowujących się do pracy w pomocy społecznej, do nauczycieli i wykładowców, do pracowników i pracodawców, aby nie bali się stosować owych rozwiązań. Umiejętne korzystanie z dobrodziejstw postępu cyfryzacji, co jest celem naszego kształcenia, powinno usprawniać posługiwanie wśród ludzi potrzebujących. Ktoś musi im pokazać, opisać zakres działania urządzeń, ich pozytywny wpływ na codzienne funkcjonowanie w społeczeństwie. Czasami jest to jedyna możliwość, by zrealizować marzenie np. zobaczyć miejsca (Google VR), przekazać uczucia, komunikaty (Cyber OKO). Korzyści płynących z tej kompetencji nie da się zmierzyć skalowalnie. Bo jak można zmierzyć wartość ludzkiego szczęścia w niedoli, w chorobie? A właśnie w ten sposób chcemy oddziaływać wprowadzając te innowacje cyfrowe – dawać ludziom potrzebującym odrobinę szczęścia poprzez świadomość, że jest się bezpiecznym, że można choć na odległość, wirtualnie doświadczyć piękna otaczającej nas rzeczywistości.