Lp. | Nazwa innowacji | Adresat innowacji | Pomysł | Opis |
1. | Seniorzy dla uczniów, uczniowie dla seniorów. | Seniorzy w DPS-ach. | Inspiracja -rozwiązaniem norweskim - modyfikacja. | Integracja seniorów z DPS z uczniami szkół: w określony dzień tygodnia chętni i sprawni seniorzy uczą dzieci szydełkowania lub innych prac ręcznych. |
2. | Seniorzy dla uczniów, uczniowie dla seniorów. | Seniorzy w DPS-ach. | Inspiracja rozwiązaniem norweskim - modyfikacja. | Integracja seniorów z DPS z uczniami szkół: w określony dzień tygodnia chętni i sprawni seniorzy z uczniami uprawiają grządkę/ rabatkę. Wcześniej seniorzy wspominają własne ogródki, opowiadają o ulubionych roślinach itp. |
3. | Przemyskie spotkania ze sztuką lub Muzeum dla seniora. | Seniorzy w DPS-ach, stowarzyszenia dla seniorów, wszyscy chętni. | Własne. | Wolontariusze przeglądają z seniorami albumy malarskie, seniorzy opowiadają o swoich obrazach, które mieli w domu lub które pamiętają. Potem odwiedzają z wolontariuszami i opiekunami muzea, galerię. W muzeum można przeprowadzić warsztaty malarskie pod okiem pracownika muzeum. |
4 | Rozpoznajemy głosy ptaków. | Seniorzy w DPS-ach. | Własne. | Pod okiem przyrodnika seniorzy i ich opiekunowie udają się w plener i uczą się rozpoznawać głosy ptaków. |
5. | Integracja piosenką. | Seniorzy w DPS-ach. | Własne. | Raz w tygodniu wolontariusz np. ze szkoły muzycznej lub każdy inny grający na instrumencie: gitara, harmonia itp. Śpiewa i gra "stare" i popularne piosenki w świetlicy DPS. Seniorzy przyłączają się i śpiewy są wspólne. |
6 | Kawiarnia/restauracja bez barier. | Osoby z niepełnosprawnością. | Wypracowano we współpracy z ŚDS Przemyśl ul. Bakończycka. | Rozwiązanie polega na udostępnianiu kawiarni/restauracji (z kuchnią) np. raz w tygodniu/miesiącu itp. osobom z niepełnosprawnością, które pod okiem pracowników lokalu i swoich opiekunów gotują, są kelnerami, pomocnikami itp. |
7. | Komunikacja alternatywna. | Osoby pracujące z osobami z niepełnosprawnością, osoby z niepełnosprawnością w komunikacji. | Wypracowano we współpracy z ŚDS Przemyśl ul. Bakończycka. | Szkolenia z obsługi urządzeń wspomagających mówienie ("mówik" aplikacje na smartfona, itp.) |
8. | Komunikacja prosta. | Osoby pracujące z osobami z niepełnosprawnością, osoby z niepełnosprawnością w komunikacji. | Wypracowano we współpracy z ŚDS Przemyśl ul. Bakończycka. | Szkolenia z używania prostego języka (krótkie, proste i konkretne zdania) dostosowanego do osoby z niepełnosprawnością. |
9 | Obsługa osób z niepełnosprawnością. | Opiekunowie osób z niepełnosprawnością. | Wypracowano we współpracy z ŚDS Przemyśl ul. Bakończycka. | Codzienna obsługa (pielęgnacja, mycie, ubieranie, karmienie itp.) osób zależnych. |
10. | Lokalne miejsca spotkań. | Osoby z niepełnosprawnością oraz osoby pracujące z osobami z niepełnosprawnością. | Wypracowano we współpracy z ŚDS Przemyśl ul. Bakończycka. | Przygotowanie i organizacja miejsc spotkań, place zabaw dostosowanie dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. |
11. | Koperta życia. | Seniorzy z Przemyśla. | | „Koperta życia” to karta, w której podaje się informacje dotyczące jej właściciela – dane osobowe, numer telefonu do bliskiej osoby, przebyte choroby, zażywane leki i uczulenia. Kartę wkłada się najczęściej do lodówki, na której umieszcza się naklejkę z nadrukiem „Koperta życia”. Umieszczenie koperty w miejscu widocznym i dostępnym umożliwia służbom medycznym w razie wypadku lub zasłabnięcia, a także policji, straży pożarnej, straży miejskiej czy służbom socjalnym szybki dostęp do podstawowych informacji o seniorze. |
12. | Program "Złota Rączka". | Przemyscy seniorzy 70+. | | Program polega na udzieleniu nieodpłatnej pomocy w zakresie drobnych napraw domowych. |
13. | Grupa teatralna. | Seniorzy w Domach Pomocy Społecznej, Domach Dziennego Pobytu. | Pomysł wypracowany we współpracy z Miejskim Domem Pomocy Społecznej w Przemyślu. | Seniorzy pod okiem instruktora przygotowują prosty spektakl teatralny, o charakterze kabaretowym, który następnie jest wystawiany na przeglądach twórczości DPS, zjazdach Rodzin w DPS-ach itp. |
14. | Wsparcie administracyjne. | Osoby wspierające osoby z niepełnosprawnością, w tym: asystenci, opiekunowie, wolontariusze, członkowie rodziny. | Pomysł wypracowany we współpracy z ŚDS Przemyśl ul. Bakończycka. | Metoda ma na celu wyposażyć asystenta/opiekuna osoby z niepełnosprawnością w szereg informacji I kompetencji do służenia pomocą w załatwianiu różnego rodzaju spraw administracyjnych m.in. wypełnieniu I złożeniu różnych wniosków, podań np. do ZUS, PEFRON,OPS, o dowód osobisty, paszport, pracę, zwolnienie z opłat itp. |
15. | Ster na trzeźwość 1. | Mieszkańcy Domów Pomocy Społecznej. | Własne. | Metoda polega na wsparciu trzeźwości osób mieszkających w DPS, mających problem z jej utrzymaniem. Osoby tworzą grupę i spotykają się jeden/dwa razy w tygodniu z terapeutą uzależnień, rozmawiają o swoich problemach wg. zaproponowanego przez terapeutę programu profilaktycznego. |
16. | Ster na trzeźwość 2. | Osoby z niepełnosprawnością, mieszkający w domach, uczestnicy WTZ, ŚDS I innych placówek, którzy mają problem |z utrzymaniem trzeźwości. | Własne. | Metoda polega na wsparciu trzeźwości osób z niepełnosprawnością, którzy mają problemy z nadużywaniem alkoholu i innych używek. Pod kierunkiem terapeuty uzależnień osoby tworzą grupę i spotykają się jeden/dwa razy w tygodniu, rozmawiają o swoim problemie wg. zaproponowanego przez terapeutę programu profilaktyczno-terapeutycznego. |
17. | Ogród bez tajemnic. | Chętni seniorzy mieszkający w DPS, z potrzebą nawiązywania kontaktów międzyludzkich którzy lubią I chcą uprawiać ogród, a także aktywnie spędzać czas w ciągu dnia. | Własne. | Metoda polega na aktywizacji seniorów poprzez zajęcia praktyczne: wspólnie z uczniami przygotowanie i uprawianie rabatki. Przynajmniej raz w tygodniu uczniowie pod opieką nauczyciela spotykają się z seniorami i mają zajęcia ogrodnicze. Zanim to nastąpi uczniowie prowadzą rozmowy z seniorami o ich własnych ogrodach, omawiają plan pracy, rozmieszczenie roślin itp. |
18. | Szydełkowanie łączy pokolenia. | Seniorzy w klubach seniora, domach dziennego pobytu, w DPS, którzy chcą i potrafią szydełkować, z potrzebą nawiązywania kontaktów międzyludzkich. | Własne. | Metoda polega na aktywizacji seniorów poprzez zajęcia praktyczne: wspólne szydełkowanie z uczniami szkół podstawowych . Raz w tygodniu/ miesiącu uczniowie pod opieką nauczyciela spotykają się z seniorami i uczą się pod ich kierunkiem szydełkowania. |
19. | Hallo, taxi! | Osoby z niepełnosprawnością , seniorzy 75+. | Inspiracja rozwiązaniem norweskim - modyfikacja. | W zależności od możliwości gminy: raz w tygodniu/w miesiącu do potrzebującego przyjeżdża taksówka, która bezpłatnie wozi i odwozi do lekarza, banku, urzędu itp. Powinno być spisane porozumienie: Gmina (OPS), Zrzeszenie taksówkarzy itp. |
20. | Kajaki dla seniora. | Seniorzy, osoby niepełnosprawne wraz z opiekunami i wolontariuszami. | Własne. | Cykliczne przejażdżki dla seniorów i osób starszych kajakiem po Sanie. Zakończeniem może być ognisko z pieczeniem kiełbasek na końcowym etapie lub na terenie DPS. |
21. | Biblioteczny telefon pogadania. | Seniorzy, osoby niemobilne. | Własne. | Biblioteczny telefon pogadania to metoda, której celem jest poprawa komunikacji osób starszych, w tym z problemami w poruszaniu się, poprzez umożliwienie im nawiązywania kontaktów z innymi, wykorzystując w tym celu ogólnodostępny telefon.Działaniem innowacyjnym jest zaangażowanie wolontariuszy – mogą to być aktywne osoby z klubu seniora, osoby młode – studenci pedagogiki, psychologii, inni, uczniowie lub zwyczajnie chętni, którzy będą w określonych terminach i godzinach czuwać przy telefonie biblioteki, by porozmawiać z osobami starszymi, samotnymi, mającymi problemy w poruszaniu się, zapewniając im wsparcie, poświęcając uwagę. Informacja o terminach i godzinach możliwości porozmawiania na różne tematy byłaby umieszczona na stronach internetowych biblioteki, OPS, gminy, lekarza POZ czy wreszcie w kościołach, by dotrzeć do jak największej liczby osób. |
22. | Dziadek, Babcia na wynajem. | Osoby starsze, seniorzy, wychowankowie placówek opiekuńczo-wychowawczych. | Własne. | Dziadek, Babcia na wynajem to metoda, której celem jest poprawa życia osób starszych poprzez angażowanie ich do opieki i wsparcia dzieci – wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych.Znalezienie wolontariuszy – seniorów, którzy będą świadczyli pomoc i wsparcie poprzez rozmowę, towarzyszenie w czynnościach dnia codziennego wychowankom instytucjonalnej pieczy zastępczej. Będą to osoby, które będą uczyć wychowanków domów dziecka relacji dziadek/babcia – wnuk/wnuczka. Przyczyni się to do poczucia odpowiedzialności za wychowanie nowego pokolenia, a także będzie przeciwdziałać samotności seniorów. |
23. | Ręcznie robione. | Osoby starsze. | Własne. | Ręcznie robione to metoda, której celem jest poprawa życia osób starszych w aspekcie umożliwienia im dorobienia środków finansowych do emerytury poprzez tworzenie robótek szydełkowych i/lub zagospodarowania wolnego czasu. Seniorzy zrzeszeni w klubie seniora, domu seniora lub niezrzeszeni, mogą stworzyć kółko robótek szydełkowych, tworzyć serwetki, zabawki, czapki, szaliki, a następnie sprzedawać je w internecie lub na targu. Przyczyni się to zdobycia środków finansowych na niezbędne potrzeby, jednocześnie wspólna praca przełamie alienację i wyobcowanie osób starszych. |
24. | Gra puzzle blokowe. | Osoby starsze. | Własne. | Puzzle blokowe to prosta gra internetowa, której celem jest poprawa życia osób starszych poprzez wyciszenie, uspokojenie i/lub zagospodarowania wolnego czasu. |
25. | Senioralne smaczne spotkania. | Osoby starsze, samotne. | Własne. | Senioralne smaczne spotkania to metoda, której celem jest poprawa życia osób starszych w aspekcie umożliwienia okresowego spotkania w szerszym, różnorodnym gronie oraz spożycia obiadu przygotowanego przez członkinie kół gospodyń wiejskich.W każdej większej lub mniejszej miejscowości działa koło gospodyń wiejskich/koło kobiet. Są to kobiety zaradne i gospodarne, chętne do niesienia pomocy innym. Działaniem innowacyjnym jest zaangażowanie wolontariuszy – kobiet z KGW oraz innych chętnych osób, którzy będą przygotowywać w określonych terminach posiłki, zapraszając seniorów w trudnej sytuacji życiowej i zdrowotnej do skorzystania z pełnowartościowego posiłku w gronie innych seniorów. Na tych spotkaniach można jeszcze dodatkowo realizować zadania profilaktyczne – spotkania z policjantem, miejscowym lekarzem czy inna osobą, która będzie przekazywać istotne informacje z punktu widzenia bezpieczeństwa i zdrowia seniora. |